lørdag den 14. juli 2012

Opskrift på romkugler

Så får I lige opskriften på romkugler. Jeg er blevet inspireret af hende her og hende her og har så lavet lidt ekstra ved den ene opskrift. Den fra Abeslottet følte jeg, at den var for omstændig at lave, fordi der skulle en masse forskellige ting i. Der var den anden lidt lettere at gå til. Vi kan godt lide romkugler, der er chokolade omkring ;-) så derfor prøvede jeg at putte chokolade på, inden jeg dryssede krymmel over. Desværre blev de så lidt fedtede at spise, fordi chokoladen smeltede, når man holdt ved den. Gad vide hvilken chokolade, de bruger i Bilka til deres romkugler?, for den smelter ikke sådan, når man spiser romkuglerne derfra.

Jeg har ellers lavet en fin opskrift og gemt den som pdf, og så regnede jeg med at ville sætte den ind til jer, så I bare kunne printe den. Desværre kan jeg ikke få en pdf fil ind i et indlæg, så nu er jeg nødt til bare at skrive opskriften her, og så må I selv skrive den af, ØV!

****************************************************************************
Romkugler
 
1 mazarintærte
1 hindbærroulade
3 spsk. kakao
½ flaske romessens
200 g mørk chokolade (kogechokolade) til at vende kuglerne i (hvis du vil have chokolade omkring kuglerne, inden du putter krymmel på)
krymmel

  • Mos kagerne og ælt dem godt sammen med kakao og romessens
  • Tril kugler af kagemassen (jeg fik 14 stk. men der kan med fordel laves måske 25 små romkugler af denne portion)
  • Smelt chokoladen over vandbad og tril kuglerne heri (kan udelades og så bare trille kuglerne i krymmel uden at putte chokolade på først)
  • Drys med krymmel

Lad romkuglerne afkøle i køleskabet, til chokoladen er stivnet (hvis du altså putter chokolade på)

NB! Lav ikke romkuglerne for store, hvis de skal bruges med det samme. De er ret søde, når de lige er lavet. Det er bedre, når de har stået i køleskab natten over – chokoladen skal jo også lige stivne, før de kan spises, hvis man putter chokolade udenpå dem ;-)

2 kommentarer:

  1. Hej Birgitte! Har endnu ikke afprøvet opskriften, den passer ikke helt sammen med DDV, så længe vægten helst skal gå nedad, men når den finder sig til rette, hvor den skal, så har vi den in mente.
    Jeg var for doven til at skrive den af, som du foreslår, så jeg kopierede den og satte den ind i et Word dokument, som så kunne printes.
    Kærlig hilsen, Kirsten U

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det havde jeg jo ikke lige tænkt på, at den kunne kopieres. Tak for det. Selvfølgelig kan man bare kopiere teksten og sætte den ind i et dokument, som man så printer.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.